Pris: 379,-
Bokklubbpris:335,-
Kjp

ISBN: 9788282113762
Status: I salg
Utgivelsesår: 2015
Innbinding: Innbundet
  


På havets bunn

Sjøkrig og skattejakt
Hovedbok 5, 2015. Veil. pris 379,- Medlemspris 335,-
I Alf R. Jacobsens På havets bunn følger vi utvalgte allierte handelsfartøyers risikable seilas i ugjestmidle farvann, og hvilke skjebne som ventet dem i form av tyske ubåter, overflatefartøyer og fly. Da freden endelig kom, startet et kappløp om havaristenes verdifulle laster av edle metaller. Et dramatisk kappløp der alt tilsynelatende var lov. Rollegalleriet spenner fra eventyrere til tilsynelatende seriøse næringslivledere…


UTDRAG:
Den tungt lastede SS Waziristan hadde stevnet nordover så tett inntil iskanten som kaptein Reynold Tate våget å gå. Havet hadde vært tomt, og Tate hadde ikke sett Cold Harbour siden dagen i forveien. Nå kunne Bjørnøya anes mellom snøbygene forut. Tate visste hvor han var. Han tørnet østover og la kursen direkte mot Murmansk.

Men fra en posisjon i mørket forut fulgte Schendel damperens bevegelser i kikkerten. «Jeg trodde først at vi hadde støtt på en konvoi,» skrev han i loggen. «Men det dreide seg om et enkelt skip som håpet å slå seg gjennom til Russland i sonen av totalt mørke sør for Bjørnøya. Jeg la meg på en parallell kurs og anslo farten til 11-12 knop.»
En halvtime etter den første observasjonen avfyrte han en torpedo uten å treffe. Et kvarter seinere fulgte torpedo nummer to, men det var den tredje som oppnådde resultater.

«Klokken 06.48. Treffer midtskips etter 29 sekunder. Kort stikkflamme, vannsøyle til mastehøyde, deretter synes damperen å knekke sammen.»

En drøy halvtime seinere var det hele over. Klokken 07.20 gikk SS Waziristan ned, om lag 18 nautiske mil sør for Bjørnøya. Havet lå igjen tomt – bortsett fra to livbåter med skrekkslagne overlevende.

Schendel hadde ordre om å opprettholde radiotaushet. Men han hadde et intenst behov for å fortelle kritikerne i Kirkenes om morgenens suksess. Klokken 17.48 gikk derfor følgende telegram ut i eteren: «Admirals Nordmeer. Einzelfahrer Ostkurs versenkt.»
SS Waziristan var ikke det eneste handelsfartøyet som ble senket i nordishavet. Hitlers stormløp mot øst startet en kjedereaksjon som snart fikk følger for krigføringen i nord. Store deler av krigsindustrien i det vestlige Sovjetunionen var ødelagt eller overtatt av tyskerne, og et par millioner mann var blitt drept eller tatt til fange. Det russiske behovet for materiell var akutt både til divisjonene som hadde overlevd og de nye som var under mobilisering. Det ga konvoiruten gjennom Barentshavet en sterkt økende betydning, og Stalin sendte nye og fortvilte appeller om hjelp.

Churchill og Roosevelt anstrengte seg til det ytterste og allokerte stadig flere skip til det arktiske krigsteateret – til tross for at de var under sterkt press både i Atlanteren og Stillehavet. Store flåtestyrker ble holdt i beredskap, og konvoiene økte i størrelse – fra åtte handelsskip i PQ 8 i januar 1942 til 40 skip i PQ 18 i september. Hitler svarte på utfordringen. I hans betente forestillingsverden var Norge allerede krigens Schicksal-zone. Vinteren 1942 ble store deler av den gjenværende høysjøflåten flyttet nordover – først slagskipet Tirpitz med krysserne Hipper og Admiral Scheer, siden slagkrysseren Scharnhorst med Lützow og Prinz Eugen. Ubåtbasene i Bergen, Trondheim og Narvik ble styrket, og de erfarne bombeskvadronene KG 26 og KG 30 ble forlagt til Banak og Bardufoss.


Om forfatteren:

Alf R. Jacobsen (f. 1950) er en av Norges mest kjente krim- og dokumentarforfattere. Han har skrevet et førtitalls bøker og filmmanuskripter og mottatt en rekke priser. Som journalist er han bl.a. kjent fra VG og NRK Brennpunkt.  Alf R. Jacobsen bor i Oslo





Om historieklubben
Kontakt oss
Medlemsbetingelser
Spørsmål og svar
Personvern
Slik handler du
Logg inn på Historieklubben
Gå til min side