Pris: 249,-
Bokklubbpris:219,-
Kjp

ISBN: 9788243007130
Status: P lager
Utgivelsesår: 2013
Innbinding: Innbundet
  

Tor Åge Bringsværd

Jesus

Det er skrevet mange bøker om «Den historiske Jesus» som forsøker å finne svar på om han virkelig har levd. I verdslige kildeskrifter finnes han rett og slett ikke. Men utallige forfattere har likevel forsøkt å sette ham inn i en større sammenheng ut fra det vi vet om kultur og dagligliv i det som skal ha vært hans samtid. Dette er ikke en slik bok.
I stedet for å lete etter historiske fragmenter konsentrerer Tor Åge Bringsværd seg om det fantastiske og mytiske ved Jesusskikkelsen – det poetiske og det kuriøse, slik vi finner ham beskrevet i kjetterskrifter, forkastede eller glemte evangelier, eventyr og folkelig tradisjon.

Bringsværd forteller om da Jesus var i England og India, om hvordan han ble født i en hule, og om hvordan han som guttunge fant på de mest grusomme sprell for å hevne seg på sine jevnaldrende.


PRESSE
«Vi møter en Jesus som har besøkt Mexico, England og India. Vi følger hans livsløp – slik det fremstår i Bibelen, men i enda større grad i apokryfene og i andre skrifter. Selv er jeg ikke troende. Men jeg leste denne respektfulle alternativbiografien med fascinasjon. Også kristne vil, antar jeg, finne glede i å sette seg inn i helt andre fortellinger og forestillinger om Jesus Kristus.»
(Terningkast fem),Tom Egeland, VG

«Begge er underholdende. Men mest uvanlig stoff finner du uten tvil hos Bringsværd. … (Han) drøfter stoffet, forteller hvordan han tenker, presenterer kilder og sitater, fotnoter og friske assosiasjoner i haugevis, uten at det tynger stoffet. Snarere tvert imot. Mest nytt er det å hente hos Bringsværd, hvis man med nyheter tenker på historier om at Jesus - før han forsto meningen med sine spesielle evner - tok livet av sine lekekamerater eller forvandlet folk til griser eller geiter. Eller at han var i England med båt, at han dukket opp i India etter at han var antatt død på korset eller at han krabbet ut av en nedgravd kiste i Mexico. Bringsværd minner om at «sannhet er et vidt begrep, og enhver setter grensene der han selv føler for det». Frederik Wandrup, Dagbladet

«Bringsværd er altså en litteraturens Thor Heyerdahl som leter etter sannhet og visdom i fortellinger som har overlevd århundrene, og med dette utgangspunktet går han inn i Jesus-historien. Eller historiene, for Bringsværd letter først og fremst etter de versjonene den vanlige bibelleser ikke kjenner. …Resultatet er fargerike bilder fra Jesu fødsel, fantasifulle beretninger om hans reiser til Cornwall i ungdommen og årelange opphold i India mot slutten av sitt liv. Og som den kunnskapsrike og engasjerte veileder Bringsværd er, balanserer han godt mellom fascinasjon og forundring. … Det er enkelt, men det er godt. Og begge disse bøkene kan gjerne slåss om oppmerksomheten med påskekrimmen i dagene som kommer.» Tarald Aano, Stavanger Aftenblad


Om historieklubben
Kontakt oss
Medlemsbetingelser
Spørsmål og svar
Personvern
Slik handler du
Logg inn på Historieklubben
Gå til min side